Sökning: "algoritmiskt tänkande"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden algoritmiskt tänkande.

  1. 1. Datalogiskt tänkande inom programmering i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Louise Rosén Hultkvist; Sanna Ljungdahl; [2023]
    Nyckelord :abstraktion; algoritmiskt tänkande; datalogiskt tänkande; matematik; parprogrammering; problemlösning; Scratch;

    Sammanfattning : Den pågående digitaliseringen av samhället innebär att allt högre krav ställs på eleversdigitala kompetens. Sedan år 2017 har programmering inkluderats i kursplanen förmatematik i samtliga årskurser. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att studerahur programmering kan utveckla elevers matematiska kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Datalogiskt tänkande på gymnasiet : En kartläggning inom kursen Programmering 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande; KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Victor Hultén Mattsson; Rafael Quick; [2023]
    Nyckelord :Computational thinking; programming; programming education; programming in upper secondary school; computational thinking in upper secondary school.; Datalogiskt tänkande; programmering; programmeringsundervisning; programmering på gymnasiet; datalogiskt tänkande på gymnasiet.;

    Sammanfattning : Allt fler delar av samhållet digitaliseras och i och med detta ökar behovet av digital kompetens, bland annat inom programmering. Programmering som skolämne finns på gymnasienivå och kan antingen ingå inom ramen för ett program eller läsas som valbar kurs. LÄS MER

  3. 3. Programmering i matematik ur elevernas perspektiv : En fallstudie i en niondeklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Maria Ueda; [2021]
    Nyckelord :programming; mathematics; computational thinking; year 7-9; learning; programmering; matematik; datalogiskt tänkande; högstadiet; lärande;

    Sammanfattning : Beslutsfattare i Sverige och internationellt har kommit fram till att undervisning i programmering är viktigt. I Sverige infördes således 2018 programmering i den svenska läroplanen där delar av programmeringsundervisningen ska bedrivas i matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. "F av x är väl egentligen y?" : En studie om gymnasieelevers förståelse för funktionsbegreppet och dess representationer

    Master-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Jonas Fransson; [2013]
    Nyckelord :functions; concept of a function; representations; conceptual knowledge; mathematical reasoning; funktioner; funktionsbegreppet; representationsformer; strukturell kunskap; procedurell kunskap; matematiskt resonemang;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att studera gymnasieelevers förståelse för funktionsbegreppet.Den teoretiska utgångspunkten har varit att studera elevernas förmåga att växla mellanolika representationsformer och studera deras förståelse för relationen mellan de olika representationerna. LÄS MER