Sökning: "computational thinking in upper secondary school."

Hittade 5 uppsatser innehållade orden computational thinking in upper secondary school..

  1. 1. Datalogiskt tänkande på gymnasiet : En kartläggning inom kursen Programmering 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande; KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Victor Hultén Mattsson; Rafael Quick; [2023]
    Nyckelord :Computational thinking; programming; programming education; programming in upper secondary school; computational thinking in upper secondary school.; Datalogiskt tänkande; programmering; programmeringsundervisning; programmering på gymnasiet; datalogiskt tänkande på gymnasiet.;

    Sammanfattning : Allt fler delar av samhållet digitaliseras och i och med detta ökar behovet av digital kompetens, bland annat inom programmering. Programmering som skolämne finns på gymnasienivå och kan antingen ingå inom ramen för ett program eller läsas som valbar kurs. LÄS MER

  2. 2. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  3. 3. Tillämpning av programmering inom matematik och risker för digitalt utanförskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredrik Eskilson; [2022]
    Nyckelord :capital; computational thinking; digital exclusion; digitalization; habitus; mathematics education; programming; teaching practice; technical capital; datalogiskt tänkande; digitalt utanförskap; digitalisering; habitus; kapital; matematikundervisning; programmering; tekniskt kapital; undervisningspraxis;

    Sammanfattning : With a background of digitalisation and what that has meant for the introduction of programming in the mathematics syllabus, this literature review examines forms of application for programming within mathematics in upper secondary school. This review also sets the background with the help of important key competencies for a digitalized information society, such as computational thinking, as described by the European Commission. LÄS MER

  4. 4. Stimulering av kritiskt tänkande och kollaboration i en programmeringsorienterad fysik- och matematiklaboration: en fallstudie med elever från programmet Tekniskt basår (KTH)

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Fares Altayy; Fredrik Schmied; [2019]
    Nyckelord :Critical thinking; Collaboration; Pair programming; Computer Simulations; Numerical Methods; Computational Physics; Technical preparatory Year; Content analysis; Pattern matching; Kritiskt tänkande; Kollaboration; Parprogrammering; Datorsimulering; Numeriska metoder; Beräkningsfysik; Tekniskt basår; Innehållsanalys; Mönsterjämförelse;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att utveckla ett förslag på ett utbildningsmaterial i form av en programmeringsorienterad fysik- och matematiklaboration. Målgruppen är i första hand studenter som läser andra terminen i det ingenjörsförberedande programmet Tekniskt basår (KTH), men även studenter på motsvarande kunskapsnivå (till exempel elever i gymnasiets naturvetenskapliga program). LÄS MER

  5. 5. Stimulering av kritiskt tänkande och kollaboration i en programmeringsorienterad fysik- och matematiklaboration : En fallstudie med studenter från programmet Teknisktbasår (KTH)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Fares Altayy; Fredrik Schmied; [2019]
    Nyckelord :Critical thinking; Collaboration; Pair programming; Computer Simulations; Numerical Methods; Computational Physics; Technical preparatory Year; Content analysis; Pattern matching; Kritiskt tänkande; Kollaboration; Parprogrammering; Datorsimulering; Numeriska metoder; Beräkningsfysik; Tekniskt basår; Innehållsanalys; Mönsterjämförelse;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att utveckla ett förslag på ett utbildningsmaterial i form av en programmeringsorienterad fysik- och matematiklaboration. Målgruppen är i förstahand studenter som läser andra terminen i det ingenjörsförberedande programmet Tekniskt basår (KTH), men även studenter på motsvarande kunskapsnivå (tillexempel elever i gymnasiets naturvetenskapliga program). LÄS MER