Partillemodellen - ett kvalitetssäkringssystem i tiden med konkreta åtgärder som följd?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syfte och bakgrund: I Partille kommun tillämpas sedan flera år tillbaka kommunens Partillemodell, en uppdragshandling, vilken syftar till en kvalitetssäkring av skolans basämnen. Målet med modellen är att samla in information för att så tidigt som möjligt kunna fånga in och stödja de elever som är i behov av stöd, så att eleverna skall kunna uppnå kursplanernas mål i årskurs 9. Huvudsyftet är att analysera och undersöka data från screeningen i tre utvalda klasser, finna de elever som inte blev godkända på denna och försöka hitta orsakerna till underkända provresultat genom en analys av data samt en kvalitativ analys av intervjuer med pedagogerna. I förarbetet ligger även en analys av en enkätundersökning genomförd 2007 i kommunen, där fokus ligger på engelskämnets struktur i kommunen. Metod: Mitt val av metod är en tvärvetenskaplig analys, där den kvantitativa delen fokuserar på de givna resultaten från enkätundersökningar och screening resultat. Den kvalitativa inslaget innefattar intervjumetod med hermeneutisk tolkning där min förförståelse som språkpedagog har en viss inverkan. Resultat: De förutsättningar som ges i Partille kommun för engelskundervisningen och fördelningen av stödinsatser för de elever i behov av särskilt stöd skiljer sig avsevärt mellan de olika verksamheterna. Orsakerna till elevers icke godkända resultat var enligt pedagogerna i de flesta fall förväntade och baserade på medicinska grunder. En gemensam policy och utarbetade riktlinjer bör stärka och hjälpa kommunen i sitt kvalitetssäkringssystem, mot målet att tidigt kunna kvalitetssäkra barns grundläggande färdigheter i basämnena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)