"Jag tror inte de har tänkt alls, faktiskt" - En kvalitativ studie av hur fem personer med kognitiva funktionsnedsättningar / svårigheter upplever skriftlig information i det offentliga rummet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: I mitt arbete inom LSS har jag sett att det finns svårigheter för personer med kognitiv funktionsnedsättning att förstå och tolka skriftlig information. Appar, olika internetsidor med lättläst text och andra slags elektroniska hjälpmedel finns det gott om. Således är de svårigheter jag märkt av sådana att jag fått vara behjälplig i att exempelvis förklara vad som står på en skylt som hänger ovanför en affär. Det finns en uppsjö av tidigare forskning när det kommer till tillgängligheten i bemärkelsen av den fysiska miljön, exempelvis huruvida en rullstolsburen person upplever gatumiljön med alla dess trottoarkanter. När det gäller upplevelser av skriftlig information i det offentliga rummet saknar jag en del forskning, och därför har jag valt att undersöka hur personer med kognitiva funktionsnedsättningar / svårigheter upplever detta. Fokus har legat på skyltar i affärer, bibliotek samt busstidtabeller. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer, där jag ämnar fokusera på intervjupersonernas upplevelser och erfarenheter. Fem personer har intervjuats, och samtliga har själva gett sitt medgivande till att delta och varit införstådda kring vad uppsatsen kommer att handla om. Resultatet som framkom var att samtliga som intervjuades upplevde den skriftliga informationen som svår att ta till sig på olika sätt, mer eller mindre. Förslag för att göra informationen mer förståelig innefattades bland annat av fler digitala busstidtabeller, verbal information som komplement till skriftlig information, samt större textformat på skyltar som finns i affärer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)