Användares upplevelser med lärplattformen Canvas : Identifiering av problem och brister på en ny lärplattform

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Canvas är den nya lärplattformen som har upphandlats bland annat på Karlstad Universitet och som har ersatt den gamla lärplattformen ItsLearning. Men genom att ersätta ett helt system med ett nytt kan det uppstå problem och brister med användandet. Syftet med arbetet är att identifiera problem som användarna upplever på lärplattformen Canvas. Genom att sedan analysera dessa problem och brister så går det att utveckla råd och rekommendationer för hur de kan åtgärdas. För att identifiera dessa problem och brister har kvalitativa intervjuer använts och de personer som blivit intervjuade är studenter och lärare på Karlstads universitet, som får svara på frågor om deras användande och upplevelser av lärplattformen Canvas. Utifrån dessa resultat går det sedan att se vad som dessa användare anser fungera bra och vad som inte fungerar bra och sedan komma med förslag på lösningar till dessa problem och råd och rekommendationer om vad som bör göras för att gå vidare. Intervjuerna som har utförts avslöjar brister inom lärplattformen Canvas, där framförallt grupper, inlämning och bedömning av uppgifter, navigation, betygssättning samt den inbyggda mailfunktionen nämns som de största problemen utav användarna. Genom att analysera svaren så ges en förklaring till varför dessa är de största problemen. I analysen delas de problem som användarna yttrar sig om upp i kategorier beroende på vilken designprincip de tillhör för att kunna ge en helhetsbild av vad för typer av problem som det finns på lärplattformen Canvas. En del av användarna yttrar sig även om helt defekta delar på Canvas, som de anser bör ha upptäckts tidigare och åtgärdats. Med hjälp av analysen går det att dra slutsatser om varför och hur problemen har uppstått och vad som bör göras för att åtgärda dessa problem och brister. En undermålig kravinsamling samt att lärplattformen är ny för många användare anses vara de underliggande orsakerna till varför användarna uttrycker sitt missnöje med Canvas

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)