Rollerna bortom kontraktet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Rollerna bortom kontraktet Seminariedatum: 2 juni 2021 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Eguren, Alexandra Larsson, Matilda Pettersson Handledare: Sverre Spoelstra Fem nyckelord: Franchise, franchisegivare, roll, agentteorin, kontrakt Forskningsfråga: Hur ser franchisegivare på sin roll i relationen med sina franchisetagare? Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för franchisegivarens roll i relationen med franchisetagaren. Genom att göra en fallstudie på Sombro Mäklarbyrå ämnar studien mer specifikt att utveckla redan existerande teori kring franchisegivarens roll i franchiserelationen. Metod: För att besvara studiens frågeställning och uppnå dess syfte har en kvalitativ fallstudie genomförts i form av semistrukturerade intervjuer. Studiens utgångspunkt är socialkonstruktionistisk, där en abduktiv ansats har tillämpats. Teoretiska perspektiv: Studien lyfter tidigare forskning kring franchising, franchisepartnerskapet samt franchisegivarens roll i relationen med franchisetagaren. Vidare tar studien ett teoretiskt avstamp i agentteorin och dess applicerbarhet på franchiserelationen, där agentteorin tydligt beskriver vikten av kontraktet i relationen. Resultat: Det empiriska resultatet indikerar att de intervjuade franchisegivarna anser sig anta fem olika roller i relationen med sina franchisetagare. De fem identifierade rollerna är informationsspridare, vägledare, övervakare, kulturbärare och motivatör. Slutsats: Studien visar att det finns explicita roller som franchisegivaren tar utifrån vad som anges i kontraktet. Vidare har implicita roller identifierats som de tar trots att dessa går bortom de skyldigheter som definieras i kontraktet. De implicita rollerna antas i syfte att uppnå enhetlighet i franchisekedjan. Agentteorin beaktar inte de implicita rollerna och därav har vi utvecklat teorin i syfte att ge en ökad förståelse för franchisegivarens roll i relationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)