Sökning: "cancelkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet cancelkultur.

  1. 1. Cancelkultur på sociala medier : En studie om hur cancelkultur-fenomenet påverkar individers sätt att uttrycka sig

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna-Karin Fürst; [2023]
    Nyckelord :Social media; norms; cancel culture; power.; Sociala medier; normer; cancelkultur; makt.;

    Sammanfattning : Begreppet cancelkultur har kommit att bli ett allt mer utbrett fenomen, främst inom sociala medier. Studiens syfte är att undersöka vad cancelfenomenet innebär och om den har någon påverkan på samhällsdebatten, i form av att den eventuellt hämmar individens sätt att uttrycka sig, i rädsla för att gå utanför de normativa ramarna. LÄS MER

  2. 2. Kan vi förlåta Margaux? : En kvalitativ analys av porträtteringen i SVT-dokumentären Kan vi förlåta Margaux?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amanda Lindh; [2023]
    Nyckelord :Dokumentär; cancelkultur; cancelled; influencer; röstläge; filmtekniska grepp; interagerade; tal; klippning; miljö; sexuell hälsa; RFSU; tidning; sex;

    Sammanfattning : This study examines four different scenes in the documentary Kan vi förlåta Margaux? produced by the Swedish television company SVT. The scenes were studied through a qualitative analysis of the three different film techniques: speech and interaction, editing and setting in relation to how the main character Margaux Dietz is portrayed. LÄS MER

  3. 3. Kändisskandaler, makt och ett fenomen som kallas Cancelkultur. : En kvalitativ undersökning om hur yngre vuxna medieanvändare uppfattar och förhåller sig till cancelkultur på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Marcus Gottschalk; Samuel Johansson; [2023]
    Nyckelord :Cancelculture; Cancelkultur; makt; medieanvändare; uppfattning; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Cancel culture is a relatively new phenomenon in Sweden that is multifaceted. There is a clear problem that has been highlighted earlier, which is power relations on social media. It shows that different parties possess power in different kinds and when making statements that contradict social norms leads to what is known as cancel culture. LÄS MER

  4. 4. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Hansson; Therese Trolle; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; Brand scandals; Influencer marketing; Credibility; Brand loyalty; Influencers; Fashion brands; Consumers; Social media; Cancelkultur; Varumärkesskandaler; Influencer marketing; Trovärdighet; Varumärkeslojalitet; Influencers; Modeföretag; Konsumenter; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER

  5. 5. Barnidolens kriskommunikation på Instagram : En retorisk undersökning av influencern Pontus Rasmussons kriskommunikation efter skandalen 2022.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lina Björkman; Isa Franzén; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; Pontus Rasmusson; Image repair - theory; rhetoric; crisis of confidence; cancel culture.; Kriskommunikation; Pontus Rasmusson; Image repair-theory; retorik; förtroendekris; cancelkultur;

    Sammanfattning : Studien undersöker influencern Pontus Rasmussons kriskommunikation i relation till den förtroendekris som inträffade när hans YouTube-kanal. Kanalen lades ner på grund av att han brutit mot YouTubes riktlinjer gällande sexualisering av barn. LÄS MER