Sjuksköterskors upplevelser av att vårda barn med cancer : En kvalitativ litterautstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Författare: Erik Moskog; Mivan Mourad; [2024]

Nyckelord: Barn; Cancer; sjuksköterskor; upplevelser; vård;

Sammanfattning: Bakgrund: Vård av barn med cancer är ett komplext arbete och det ställs stora krav på sjuksköterskor för att se till att bästa möjliga vård och omhändertagande ges. Komplikationer som uppstår vid cancer är allvarliga och barnets hälsa påverkas negativt både fysiskt och psykiskt. Symtomen ser annorlunda ut beroende på cancertyp och lokalisation i organen. Behandlingsalternativen som tillämpas är långvariga och leder till olika biverkningar som påverkar barnets hälsa och livsvärld. Samtidigt som barnet vårdas behöver närståendes inkluderas samt erbjudas stöd och omsorg. Syfte: Syftet är att beskriva sjuksköterskans upplevelse av att vårda barn med cancer.Metod: En kvalitativ litteratursammanställning med induktiv ansats. 10 vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2013-2023 hämtades från databaserna Cinahl och Pubmed. De valda artiklarna analyserades enligt fem steg, inspirerat av metasyntes. Resultat: Tre huvudteman, med sju subteman identifierades. De tre huvudteman som identifierades var blandade känslor, vikten av att involvera patienten, närstående och vårdpersonal i vården och erfarenhet och kunskap har en stor betydelse hos sjuksköterskan.Slutsats: Resultatet visade att sjuksköterskor upplever att det finns brist på kunskap och utbildning för att vårda barn med cancer. Sjuksköterskorna är i behov av stöd och hjälp från andra professioner för att bäst lämpad vård ska tillämpas och för att sjuksköterskor ska kunna bearbeta sina känslor. Uppsatsen lyfter vikten av erfarenhet och kunskapsutveckling inom området för att styrka sjuksköterskor i den professionella yrkesrollen i att vårda barn med cancer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)