Vem är läraren utan sig själv?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Författare: Adrian Hedström; Hilmir Torisson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten var att ta reda på vad tidigare forskning säger om vilket inflytande lärarens personliga uppfattningar har för elevers undervisning och den egna professionsutövningen. Arbetsmaterialet införskaffades via databaserna ERC, ERIC och SwePub genom olika sökfraser. Metodarbetet delades därefter upp i två delar för att hitta relevant forskning till frågeställningen. Först gjordes en inledande sökning för att precisera ämnesområdet. Sedan övergick det till en huvudsaklig informationssökning för att hitta det slutgiltiga urvalet av källor. Resultatdelen är tematiserad i fyra olika delar som bemöter lärarens personliga uppfattningar, erfarenheter, påverkan i klassrummet och förhållningssätt i relation till professionen och eleverna. Slutligen konstateras det i diskussionsanalysen att lärarens personliga uppfattningar har en betydande påverkan på elevernas personliga utveckling av kritiska förhållningssätt och deltagande i samhället, men även hur lärarprofessionen handlar om en ständig balansakt mellan att vara professionell ochkritisk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)