- Får jag spela dator? Får jag titta på? Om barns kommunikation och samspel vid datorn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: AbstractNilsson, B & Magnusson Nilsson, M (2009). Får jag spela dator? Får jag titta på? - om barns kommunikation och samspel vid datorn. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö Högskola.Uppsatsen handlar om hur barn på förskolan kommunicerar och samspelar vid datorn. Platsen för studien är två olika förskolor varav en i Malmö och en utanför. Urvalsgruppen består av 18 barn som är födda 2004. Syftet med denna uppsats är att försöka förstå hur barn uttrycker sig muntligt men också kroppsligt under samspelet vid datorn. Våra frågeställningar är: Hur kommunicerar och samspelar 5-åringar framför datorn i förskolan? Hur använder 5-åringarna datorn i förskolan? Skiljer sig pojkarnas och flickornas användande av datorn åt? Vi har valt att använda oss av det sociokulturella synsättet i vår studie eftersom vi vill fördjupa oss i relationer mellan barn och på barns handlingar vid datorn. Med utgångspunkt från våra frågeställningar valde vi att göra en kvalitativ undersökning. Vår undersökning visar att barnen samspelar genom att peka, fråga, bekräfta, och att turas om att ge förslag samt att acceptera andras förslag. Vi har också sett att de ignorerar varandra genom att inte svara på tilltal och att meningsskiljaktigheter uppstår om t.ex. hur spelet ska spelas. Barnens kroppsspråk bestod bland annat av ögonkontakt, leenden och axelryckningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)