Grupputbildning vid diabetes - Uppfattningar ur ett patientperspektiv : En kvalitativ studie

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: i Sverige har ungefär fyra procent av befolkningen diabetes. Vid behandling av diabetes (typ-2) är målet att minska risken för komplikationer. Detta kan göras med hjälp av livsstilsförändringar (kost, motion) eller/och farmakologisk behandling. Riskfaktorer för komplikationer är högt blodtryck och höga blodfetter. Komplikationer kan ge mikro- och makrovaskulära förändringar i till exempel ögon, njurar respektive hjärta och blodkärl. Patientutbildning är en central del i behandlingen av typ 2 diabetes. Syfte: vårt syfte med denna studie var att belysa deltagarnas uppfattning av att delta i en grupputbildning om deras diabetessjukdom. Metod: I studien intervjuades sex kvinnor och fyra män (i åldern 65-78 år) som alla deltagit i grupputbildning om diabetes. Intervjuerna analyserades med hjälp av analysmetoden fenomenografi. Resultat: utifrån deltagarnas uppfattningar bildades tre beskrivningskategorier: att lära sig mer, att kommunicera på rätt nivå och livsstilsförändringar. Konklusion: Vi anser att grupputbildning kan vara både tidsbesparande och kostnadseffektivt. Det kan vara betydelsefullt att informanterna använder ett språk som även icke sjukvårdsutbildade förstår. Vi anser att det vore värdefullt med någon slags uppföljning, vilket skulle kunna ha en motivationshöjande effekt för deltagarna.  För vidare forskning och utveckling i ämnet skulle det vara av intresse att göra intervjuer med ett större urval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)