Sökning: "roles of the preschool teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden roles of the preschool teacher.

  1. 1. Implementeringsforskning och förskolan : En del av specialpedagogens roll eller onödig kunskap?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Nordin; Elin Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Special education teacher; preschool; implementation; systems theory; Specialpedagog; förskola; implementering; systemteori;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute to increased knowledge about how and to what extent special educators in preschool describe that they work with the implementation of, for example, guidelines, concepts, working methods and materials. The study also aimed to make visible the collaboration of special educators with other professional roles and how this in turn may affect the work with implementation. LÄS MER

  2. 2. The Roles of Speech and Language Therapists and Teachers in Preschools : A Systematic Review on Perceptions of Professionals on their own and each other’s Role in Preventing Language Problems

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Lea Muggli; [2023]
    Nyckelord :collaboration; role; speech and language therapist; teacher; preschool; early childhood education;

    Sammanfattning : The importance of the provision of language support to preschool children is undeniable. Preschool teachers are often part of the immediate (language) learning environment and represent role models for young children. Speech and language therapists on the other hand are educated in the assessment, treatment and prevention of language disorders. LÄS MER

  3. 3. Känslokapslen - ett riktigt spaceat musikaliskt äventyr : Bakom kulisserna: Identiteten som konstnär och pedagog i skapandet av musikföreställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Norrman; [2023]
    Nyckelord :Artist; Identity; Music didactic; Pedagogy; Performing arts; Preschool; Förskola; Identitet; Konstnär; Musikdidaktik; Pedagogik; Scenkonst;

    Sammanfattning : This study contains a formative part in the shape of a musical preformance developed for preschool. The preformance was created with a pedagogical mindset where we wanted to convey emotions to children trough music. LÄS MER

  4. 4. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i samhällskunskap : En kvalitativ studie av boken Björnstads didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ida Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Identity creation; gender and gender roles; status; social studies; didactic potential; fiction; Identitetsskapande; genus och könsroller; status; samhällskunskap; didaktisk potential; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Hösten 2020 beslutade Sveriges riksdag att sex- och samlevnadsundervisning ska vara ett examensmålen för alla lärarutbildningar (från förskolan och upp till gymnasiet) från hösten 2021 för lärarutbildningarna vara sexualundervisningen. Men beslutet redogör inte hur det ska gå till, eller vilket/vilka kunskapsmål i kursplanerna som omfattas. LÄS MER