Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. Essän tar sin utgångspunkt i gestaltningar från vår tidigare erfarenhet där vi har dilemmasituationer baserat på genustolkning och inkludering. Vi frågar oss hur vi som lärare i fritidshem kan påverka inkludering och genus baserat på vår kunskap om läroplanen samt vår förmåga att skapa en jämställd och inkluderande verksamhet.  Syftet med denna essä är att reflektera kring oss själva och personalens svårigheter att inkludera alla elever i aktiviteter på fritidshemmet. Metoden är vetenskaplig essä och observationer. Vi reflekterar kring dilemmat och analyserar det kopplat till genus, normer, jämställdhet, ledarskap, normkritiskt perspektiv och relationell pedagogik. Vi ser att det inom fritidshemmet finns flera utmaningar och att en viktig aspekt i verksamhetsutvecklingen är en god kunskap om läroplanen, engagerad skolledning samt en personalstyrka som vågar utmana och reflektera kring hur verksamheten är uppbyggd avseende på könsroller, inkludering, jämställdhet och elevernas delaktighet. Ett fritidshem där dessa aspekter utvärderas och löpande finns med i verksamheten har goda förutsättningar för att skapa en inkluderande verksamhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)