Skönlitteratur i samhällskunskap : En kvalitativ studie av boken Björnstads didaktiska potential

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Sammanfattning: Hösten 2020 beslutade Sveriges riksdag att sex- och samlevnadsundervisning ska vara ett examensmålen för alla lärarutbildningar (från förskolan och upp till gymnasiet) från hösten 2021 för lärarutbildningarna vara sexualundervisningen. Men beslutet redogör inte hur det ska gå till, eller vilket/vilka kunskapsmål i kursplanerna som omfattas. Lärarna får därmed stort utrymme för hur uppdraget ska realiseras. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka den didaktiska potentialen i Fredrik Backmans bok Björnstad. Boken har analyserats utifrån aspekterna identitetsskapande, genus och könsroller samt status, inom ramen för samhällskunskap 1b. För att uppfylla studiens syfte har kvalitativ textanalys tillämpats. Resultatet visar att boken har didaktisk potential eftersom boken visar på karaktärerna brottas med sina respektive identiteter och roller på sina individuella sätt, där ishockeykulturen har stor inverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)