Röst och engagemang i läromedel : – En utvidgad textanalys som kartlägger de relationsskapande resurserna i ett SO-läromedel för lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Emily Aiderfors; Stina Kilenius; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I en värld där olika kommunikationsverktyg används för att nå och tradera kunskap, spelar läromedel en stor roll för elevernas kunskapsinhämtning. Denna studie utforskar hur multimodala läromedel skapar relationer till sina tänkta läsare och diskuterar huruvida sådant multimodalt relationsskapande kan fungera som resurs för elevers potentiella lärande. Den studie som presenteras har utförts på ett läromedel inom de samhällsorienterade ämnena, där fokus är en jämförande analys av bokuppslag ur läromedel riktade till årskurs 1 och årskurs 3. Denna kvalitativa studie utförs med sociosemiotik som teoretisk infallsvinkel, där läromedlets relationsskapandepotential undersöks genom en kartläggning av hur de semiotiska modaliteterna skrift och bild ger uttryck för engagemang och röst. Studiens resultat visar att läromedlet tenderar att använda fler engagemangsskapande resurser och röst i de textpartierna riktade till årskurs 1, jämfört med årskurs 3. Läromedlets minskning av engagemang och röst medför högre krav på eleven att själv skapa intresse för innehållet. Det motiveras också genom tidigare forskning och påverkar därmed det potentiella lärandet för de elever som är mottagare för det aktuella läromedlet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)