“Då sjunger jag alltid. För att förstärka det vi gör. För det är ju mitt uppdrag och det är ju då det kan ske en språkutveckling” : Musikens relation och bidrag till språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studier är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare använder sig av för att implementera musik i verksamheten. Att skapa meningsfull musikundervisning för barnen är en mycket väsentlig process, detta för att barnen ska våga utforska och bli utmanade i deras kreativa tankeprocess. Studien baseras på sex intervjuer med utbildade förskollärare, där respondetnera utifrån öppna intervjufrågor fick delge synpunkter samt efrarenhter kring musik och barns språkutveckling. Under studierna inom förskollärarutbildningens gång saknades forskning som specifikt handlade om musik och barns språkutveckling. Därav synliggjordes detta relevant i att forska vidare om musikens betydelse för barns språk, där fokus blir på relationen. Utifrån en tematisk analys framkom det skildringar i musikens förekomst i förskolan, dock ansågs den spontana som mest förekommande där musiksamlingar var den ledande gemensamma faktorn. Således belystes musikens komplexitet och osäkerhet hos förskollärarna. Utifrån analysen av förskollärarnas intervjuer, i samband med resultatanalys och diskussion, framgick det att musiken bör ta en mer framträdande roll inom verksamheten. Detta grundar sig på musikens positiva främjande av barnens språkutveckling. Dock framgår en väsentlighet av kompetensutveckling för att öka självförtroendet hos förskollärare inom ämnet musik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)