Från offentligt skivarkiv till kontrollerat privatliv : En användarstudie i hur mellanstadie- och gymnasieelever i Uppsala och Stockholm använder sig av musikrelaterade funktioner på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning har legat i att undersöka hur ungdomar använder sig av musikrelaterade funktioner på Facebook, och vilka motiv som ligger bakom detta användande. Vi har vidare specifikt valt att avgränsa oss till elever i sena mellanstadiet och sena gymnasiet. Detta lägger grunden för vår frågeställning, som lyder; “Hur och varför använder sig elever i mellanstadiet respektive gymnasiet sig av Facebook samt musikrelaterade funktioner på Facebook?” och ”Vad har användningssättet för relation till det konstanta flödet av information på Facebook?”Undersökningen cirkulerar främst kring tre utvalda teorier som alla behandlar aspekter av de frågor vi valt att besvara. Dessa kan kort sammanfattas i en teori som behandlar motiv till användandet av sociala medier, en teori kring motiven till musiklyssnande samt en teori som rör det eventuella brus som kan uppstå i Facebookflödet. Som en empirisk pelare att luta oss tillbaka mot har vi använt oss av fokusgruppsintervjuer. Dessa grupper har bestått av 4-6 elever ur varje åldersgrupp, alltså två intervjuer med elever i ring tre på gymnasiet, och två med elever i årskurs sex på mellanstadiet. Utifrån intervjuerna har vi fått en fördjupad inblick i hur ungdomar i dessa åldersgrupper ser på användandet av musiktjänster på Facebook.Den främsta slutsats som framkommit genom denna studie visade på att eleverna faktiskt inte vill dela musik på Facebook, utan att detta är någonting som hellre ska ses som privat. Det finns en balansgång i dagens samhälle som tydligt reflekteras i detta, det har aldrig funnits fler möjligheter för människor att vara sammankopplade, samtidigt som det i en allt högre grad krävs en aktiv handling för att bibehålla en privat sfär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)