"Vi gör ju det tillsammans och det är det som är den stora vinningen.." : En kvalitativ studie om inkludering inom grundsärskolans musikundervisning i ensemble

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Examensarbetet används för att ge en ökad förståelse hur musiklärare arbetar med elever med funktionsvariationer. Detta undersöks då jag anser att det finns kunskapsluckor inom musiklärarutbildningen över hur undervisningen kan bedrivas för elever med funktionsvariationer. Syftet med studien är att utveckla kunskap om lärares erfarenheter av att inkludera elever med funktionsvariationer inom ensemblespel i grundsärskolans musikundervisning och vilka metoder de använder. Genom åren har grundsärskolan gått genom stora förändringar och idag går det även att läsa inom träningsskolan som är en annan inriktning inom grundsärskolan. Med signaturen "en skola för alla" är en vanlig diskussion inom skolvärlden hur lärare ska lyckas inkludera alla elever i undervisningen. För att få reda på musiklärarnas erfarenheter har fyra aktiva lärare inom grundsärskolan intervjuats. Lärarna undersöktes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Det insamlade materialet behandlades sedan genom tematisk innehållsanalys vilket resulterade i funna teman och samband. I resultatet framkommer det bland annat att lärarna lägger stor vikt på undervisningens planering och struktur för att ge eleverna trygghet. Sedan diskuteras resultatet och jämförs med vad forskningen kommit fram till om att ha en tillåtande klassrumsmiljö. Till sist presenteras förslag till vidare forskning om hur grundsärskolan och träningsskolans musikundervisning skiljer sig åt. Ett av förslagen är hur grundsärskolans ensembleundervisning ser ut i praktiken och vad som skulle kunna utläsas av observationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)