Sökning: "trygghet i musikundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden trygghet i musikundervisning.

  1. 1. Shake it off! En intervjustudie om hur lärare anser att elevers trygghet kan påverkas av rörelse i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Agrup; [2023]
    Nyckelord :dans; musiklektioner; konserter; nervositet; rytmik; rörelse; ta plats; trygghet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; concerts; dance; daring to take up space; eurythmics; feeling safe; movement; music lessons; nervousness; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med att göra denna studie var att undersöka hur musiklärare anser att rörelse, rytmik och dans påverkar deras elevers trygghet, känsla av att våga ta plats och nervositet i musikundervisning. Studien genomfördes genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare som aktivt arbetar med rörelse i undervisningen i olika skolformer. LÄS MER

  2. 2. Musikundervisning i förskolan : En studie om aktionsforskningens påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Bengtsson; Tina Svedberg; [2022]
    Nyckelord :musikundervisning; aktionsforskning; förskolan; musik; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Under förskollärarutbildningen har de estetiska lärprocesserna framställts som betydelsefulla och grundläggande i barns utveckling och lärande. Ett av de estetiska ämnena är musik som ger barn möjlighet att uttrycka tankar och känslor vilket kan skapa trygghet och gemenskap (Still 2011). LÄS MER

  3. 3. Musikundervisning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om musikundervisningens betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Vedin; Rasmus Vilhelmsson Johansson; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ forskning; musik i förskolan; sociokulturella teorin; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Musikundervisning minskas i förskolan trots att tidigare forskning påvisar att musikundervisning är effektiv och utvecklande för barnen. Osäkerheten bland förskollärare genererar inte till att musikundervisning kommer öka inom förskolan. LÄS MER

  4. 4. Musik för alla : Om musikundervisning på gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rebecka Krusevall; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; musikpedagogik; specialpedagogik; inkludering; funktionsvariation; funktionsnedsättning; musikundervisning; relationell specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om musiklärares arbete på gymnasiesärskolan. Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra verksamma musiklärare. Intervjuerna spelades in och transkriberades till text. LÄS MER

  5. 5. "Musik är mycket mer än att bara sätta på en sång" : Förskollärares föreställningar om musik - hur bedriver de musikundervisning och vilka förutsättningar behövs?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emmie Liljegren; Johanna Cervin; [2022]
    Nyckelord :preschool teacher; music education; purpose; method; prerequisites; notions; förskollärare; musikundervisning; mål; medel; förutsättningar; föreställningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta förskollärares föreställningar om musik som mål och medel, hur de undervisar i musik och vilka förutsättningar de anser är betydelsefulla för att bedriva musikundervisning som ett mål. Studien berör didaktiska tillämpningar av musikundervisning i förskolekontext. LÄS MER