Byta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektiv

Detta är en C-uppsats från

Författare: Susanna Bothén; Elenor Vennström; [2009]

Nyckelord: Genus; k;

Sammanfattning: Sammanfattning: Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om den genusordning som finns och tillsammans med sina elever ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan. Då vi läste kursen mångkulturell pedagogik tillsammans våren 008 så diskuterades genusperspektivet i barnlitteratur. Vi fann detta intressant och det stod då klart för oss att vi ville arbeta med genusperspektivet i barnlitteratur i vår c-uppsats. Syfte: Syftet är att belysa hur pojkar och flickor framställs i samtida bilderböcker som sägs vara skrivna ur ett så kallat genusperspektiv. Våra problemformuleringar är följande, - Hur framställs pojkar och flickor i de bilderböcker vi valt att undersöka? - Bryts de traditionella könsrollerna eller kan konsekvensen bli att könsrollerna förstärks?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)