Kompetenser och färdigheter hos nyblivna arbetsledare inombyggproduktion

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att ta reda på de kompetenser och färdigheter en nybliven arbetsledare inom produktion behöver erhållit. I bakgrunden beskrivs det vad en arbetsledare är för något samt vad den har för arbetsuppgifter översiktligt. I denna studie har det använts två olika metoder för datainsamling i form av en litteraturstudie samt en kvalitativ intervjustudie. I intervjustudien intervjuades det fem arbetsledare samt en platschef inom både anläggning och husbyggnad, i litteraturstudien granskades det ett flertalvetenskapliga rapporter och examensarbeten inom ämnet som därefter skulle styrkas av respondenternas svar. Utifrån intervjustudien kunde samlade data granskas och sammanställas för att skriva resultatet. Resultatet visar på att man som arbetsledare har flera olika arbetsuppgifter såsom planering, samordning samt problemlösning. Men den visade även på att man som en bra arbetsledare behöver ha egenskaper såsom ödmjukhet, bra kommunikation och bestämdhet kring planering, ekonomihantering och tidplansplanering. Om man lyckades uppfylla följande egenskaper skulle man komma långt som arbetsledare samt förhindra problem som annars hade uppstått. Det framkom även att man som nybliven arbetsledare upplever sina första månader olika beroende på hur infasningen av rollen som arbetsledare såg ut. Där många av respondenterna beskrev att det var mest lämpligt att utse en kompetent, öppen och villig mentor. För att den nyblivna arbetsledaren ska få möjligheten till att utvecklas och lära sig för att därefter kunna utföra arbetet självgående. Slutsatsen visar på att man efter en högskoleutbildning ska ha med sig grundläggande kunskaper om bland annat programvaror såsom EXCEL och Bluebeam. Men även grundläggande kunskaper inom bland annat mängdberäkning, ritningsläsning, konstruktionsteknik, byggnadsmekanik samt byggnadsmaterial. Färdigheter man får med sig från en högskoleutbildning ger möjligheten till de flesta jobben inom byggbranschen. Medan en yrkeshögskoleutbildning är mer anpassad till rollen som arbetsledare då utbildningen har en kombination av praktik och grundläggande teori. Detta lägger grunden för de kompetenser och färdigheter man behöver som nybliven arbetsledare. Men det viktigaste som nybliven arbetsledare är att man är ödmjuk, visar intresse och nyfikenhet, att man är ambitiös och vågar ställa frågor.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)