Hur information kan utformas för att underlätta användandet av en teknisk produkt

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Idag använder vi oss av en mängd tekniska produkter för att underlätta tillvaron. Många produkter har en viktig funktion, så som att förse människor med rent vatten i områden där det annars finns en brist på det. Men om produkten ska kunna utnyttjas till sin fulla potential, krävs också att den används på rätt sätt. Att användarna av en produkt saknar kunskap om den, skapar problem. I detta arbete har jag därför ställt mig frågan: Hur bör man utforma information om tekniken i en vattenreningsmaskin, för en målgrupp med inga eller begränsade kunskaper om vattenrening? Syftet har varit att ta reda på hur ett informationsmaterial bör utformas för att underlätta för servicepersonal på hotell vid användandet av en vattenreningsmaskin. Syftet har också varit att gestalta denna information. För att få fram ett resultat och en slutsats, har kvalitativa intervjuer, litteraturstudier och en utprovning med två prototyper av designlösningen utförts. Arbetet har resulterat i en slutgiltig designlösning som är ett förslag på en handbok för en vattenreningsmaskin. Resultatet av arbetet visar också att informationen om en teknisk produkt, med fördel bör utformas enligt relevanta informationsdesignsprinciper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)