Femtionio på foten eller..? ­ Vilka betygsgrundande kvaliteter anser lärare och elever har störst respektive minst betydelse för betyget i Idrott och hälsa A?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte/huvudfrågaSyftet med uppsatsen är att undersöka vilka betygsgrundande kvaliteter elever tror har störst respektive minstbetydelse för deras betyg i Idrott och hälsa A. Syftet är även att se vilka av kvaliteterna som lärarna anser hastörst respektive minst betydelse när de sätter betyg, samt jämföra lärare och elever. Slutligen undersöks omolika bakgrundsfaktorer har någon påverkan för elevernas uppskattning av kvaliteternas betydelse för derasbetyg.Metod och materialEn enkätundersökning genomfördes på en gymnasieskola. Enkäter utformades, en för lärare och en för elever.Elevenkäten består av två delar. Den ena delen består av fem frågor av bakgrundskaraktär. Den andra delenbestår av en om betyg där eleverna ska uppskatta hur stor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har förderas betyg i tre moment i Idrott och hälsa A. Lärarenkäten innehåller en del i vilken lärare ska uppskatta hurstor betydelse olika betygsgrundande kvaliteter har för betyget.ResultatEleverna uppskattar att de betygsgrundande kvaliteterna beteende och engagemang har störst betydelse förbetyget i Idrott och hälsa A. Bakgrundsfaktorerna som undersöktes verkar påverka elevernas uppskattning avvilka betygsgrundande kvaliteter som har störst respektive minst betydelse för deras betyg. Eftersom lärarnaskiljer sig mycket åt går det inte att dra några slutsatser om vilka kvaliteter de tycker har störst eller minstbetydelse. Man kan dock se att lärarna anser att hälsomedvetenhet är viktigare än vad eleverna uppskattar.Betydelse för läraryrketStudien visar vad lärare och elever på en gymnasieskola anser står till grund för betyget i Idrott och hälsa A. Denger främst en klarare bild av vad eleverna anser sig bli bedömda på. Med detta i bakhuvudet kan lärare undvikaonödiga konflikter om betygen mellan dem och elever. I skolidrotten finns sällan ett konkret betygsunderlag attvisa upp på grund av den traditionella avsaknaden av prov. Det är vår uppfattning från VFU-perioder att dessakonflikter lättare uppkommer just här.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)