Varumärket som konkurrensverktyg : Varumärkets finansiella inverkan på det globala företaget

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Författare: Emilio Nilsson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att jämföra, undersöka, identifiera och urskilja de eventuella korrelationsmönster som uppkommer när brand value för ett antal globala företag står som beroende variabel i förhållande till en uppsättning utvalda nyckeltal. Arbetet kommer att utgå från en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Genom multipla och enkla linjära regressionsanalyser kommer korrelationen för de undersökta företagens X-variabler EBIDTA, EBIT, marknadsföringskostnad, nettoresultat, aktievärde och EPS att mätas gentemot den valda Y-variabeln brand value. Resultatet visar på att de variabler som överlag haft högst korrelation gentemot brand value är de som på olika sätt visar på företagens intjäningskapacitet. Verksamheter inom data- och internetbranschen har haft högst korrelationsvärden i studien. Främst visade dock regressionsanalyserna skillnader på individuell nivå. Hög- och lågkorrelerande företag gick att finna i samtliga branscher. Vidare visade studien på att de företag som haft högst procentuell värdeökning av brand value för perioden även överlag hade högst korrelationsvärden i förhållande till X-variablerna. För företag där den procentuella värdeutvecklingen för brand value var lägre var generellt så även korrelationsvärdena. De multipla analyserna genererade därtill betydligt högre korrelationsvärden överlag än de enkla linjära analyserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)