Får alla barn möjligheten att bli sitt bästa jag? : En kvalitativ studie om förskollärares och resurspedagogers beskrivningar av inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur förskollärare och resurspedagoger beskriver att barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolans verksamhet. Syftet är angeläget för att belysa hur inkludering beskrivs och implementeras i förskolans verksamhet. Begreppet inkludering finns inte med i förskolans läroplan och därför anser vi att det är angeläget att ta reda på hur detta tolkas av personal i förskolan. Alla barn ska enligt förskolans läroplan erbjudas en likvärdig utbildning. För att göra detta krävs det en inkluderande verksamhet. Vi tycker därför det är intressant att ta reda på hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i verksamheten och ges en likvärdig utbildning. Detta för att vi har upplevt att så inte alltid är fallet. Materialet till studien samlades in genom kvalitativa intervjuer och delades upp i två delstudier där förskollärare och resurspedagoger var våra respondenter. Materialet analyserades och sammanfattades i resultat med utgångspunkt i olika perspektiv på inkludering. Resultatet visar att förskollärare och resurspedagoger beskriver inkludering av barn i behov av särskilt stöd på ett likvärdigt sätt. De ser det som ett viktigt arbete som behöver anpassas efter varje barns olika behov och förutsättningar. Det framkommer att det finns olika definitioner av barn i behov av särskilt stöd. Den mest framträdande definitionen är att alla barn är i behov av något slags stöd under sin tid i förskolan. Det finns få skillnader i resultatet men ett av dem är att förskollärare och resurspedagoger har olika uppfattningar om vilka anpassningar som görs i verksamheten för att barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolans verksamhet. Förskollärarna beskriver en inkluderande utbildning för alla som svårt men viktigt. Resurspedagogerna beskriver att de kan se att barnen ges just detta. En inkluderande utbildning för alla ses som viktig för att barnen ska ges möjligheten att bli sitt bästa jag. Studiens resultat har väckt frågan hos oss om alla barn får möjlighet att bli sitt bästa jag och om det är möjligt med en inkluderande utbildning för alla barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)