Fritidslärarnas uppfattning om ramfaktorernas påverkan på fritidshemmets uppdrag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I Skolinspektionens kvalitetsrapport och i Lärarförbundets undersökning från 2018 lyftes problematiken kring fritidshemmets arbetssituation gällande ramfaktorer. Syftet med den här studien var att få en överblick hur verksamhetens förutsättningar år 2022 ser ut på några fritidshem och hur några av ramfaktorerna både stödjer och hindrar fritidslärarnas möjligheter att uppfylla fritidshemmets uppdrag. Fritidshemmets planeringstid, elevgrupper, lokaler, samverkan och personal var de ramfaktorer som undersöktes med en kvalitativ metod. Metoden bestod av fyra kvalitativa intervjuer och tre enkäter baserade på samma frågor. Det empiriska materialet med intervjuerna transkriberades och sedan gjordes en meningskoncentrering för att göra materialet kortfattat och sedan meningskategorierades det materialet tillsammans med enkäterna. Ramfaktorerna är i dagsläget mer anpassade efter skolans verksamhet vilket gör att ramfaktorerna har en tendens att begränsa fritidshemmet på olika sätt, trots det kan flera av ramfaktorerna stödja lärarna att uppfylla uppdraget. Slutsatsenär att fritidslärarna upplever att de uppfyller fritidshemmets huvuduppdrag till en viss del eller att det är svårt eftersom många av ramfaktorerna på olika sätt både hindrar och stöttar dem i arbetet att uppfylla uppdraget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)