Varumärkesstrategi på sociala medier : En kvalitativ fallstudie om B2B-företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Syftet med fallstudien är att undersöka och jämföra B2B-företags strategi för att marknadsföra varumärken på sociala medier. Tidigare forskning inom området har visat att det finns en brist på kunskap om hur B2B-företag kan bygga starka varumärken på sociala medier. Genom en fallstudie med intervjuer och observationer av två B2B-företag har denna studie identifierat att det är viktigt att använda innehåll på sociala medier som baseras på företaget, dess kunder, kanaler och konkurrenter. Det är också viktigt att ha en tydlig grafisk profil för att skapa en konsistent och professionell närvaro på sociala medier. För att ytterligare stärka B2B-företags varumärken på sociala medier föreslås även att företagen använder sig av utbildande innehåll. Genom att använda sig av utbildande innehåll kan B2B-företag visa sin expertis och öka tilliten hos sina kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)