Dockor eller Bilar Barns resonemang om lek ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Lina Nilsson; Maida Pilipovic; [2009]

Nyckelord: Lek; Genus; Barns resonemang;

Sammanfattning: Arbetets art: Examensarbete 15 högskolepoäng i Barn Unga Samhälle Sidantal: 38Titel: Dockor eller bilar, Barns resonemang om lek ur ett genusperspektivFörfattare: Lina Nilsson och Maida PilipovicHandledare: Lotta Bergman Datum: 2009-04-27Syftet: Syftet är att ta reda på hur flickor och pojkar resonerar om lek.Metod: I undersökning har vi utgått ifrån en kvalitativ metod som baseras på intervjuer och observationer som stöder till intervjuernaResultat: Vår uppfattning om vad barn har för resonemang om lek stämde bra överens med vad många filosofer och forskare tycker. Slutsatser som vi kan dra utifrån vår undersökning är att både flickor och pojkar uttrycker att lek är något som är roligt och glädjefullt. Barnen har en klar uppfattning om vad som är ”flickigt” och vad som är ”pojkigt” och normerna i barnens omgivning präglar deras resonemang på vad flickor och pojkar bör leka.Diskussion: I det stora hela fungerade vårt arbete bra och vi känner oss nöjda med resultatet. Nyckelord: Lek, Genus och Barns resonemang

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)