Utmaningar hos mikro- och småföretag vid digitalisering: en kvalitativ studie i Sverige om implementation av e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: E-handel och dess tillhörande system möjliggör affärstransaktioner över internet och populariteten att handla via e-handel i Sverige fortsätter att öka. När konkurrensen och antalet kedjor ökar är det viktigt för småföretag att utnyttja digitaliseringen och e-handelns möjligheter för att vara konkurrenskraftiga. Det finns begränsat med litteratur kring vilka utmaningar SMEs möter när de ska implementera e-handel och tillhörande system. Syftet med denna studie är därför att undersöka utmaningar som kan uppstå i samband med att företag genomgår en digital transformation och implementerar e-handel. Detta är viktigt för att mikro- och småföretag som ännu inte en gjort en implementation av e-handel ska kunna undvika dessa utmaningar. För att svara på frågeställningen har vi genomfört en kvalitativ studie där fem småföretagare har intervjuats om vilka utmaningar de har mött kring sin e-handel. I litteraturen har det identifierats fem utmaningar som småföretag kan möta. Brist på digital mognad och avsaknad av digital strategi, bristande digital kompetens, outsourcing, begränsade resurser och bredbandstillgång. Utifrån empirin har det visats att de utmaningar som identifierats i litteraturen stämmer överens med respondenternas uppfattning. Utöver dessa fem utmaningar har tillhörande utmaningar av mindre karaktär också identifierats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)