TEKNIK OCH ETIK - I KONTEXT, GENOM DESIGN OCH ANVÄNDNING : Hur kan barn och föräldrar på ett ansvarsfullt sätt använda GPS-spårningsteknik i appar på mobila telefoner?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

Författare: Giselle Munnier Escobar; Isaac Alamoudi; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Applikationer med GPS-spårningsteknik, som övervakar position i realtid, på barnens mobiltelefoner, används av föräldrar och barn för ökad trygghet, och har ökat i användning de senaste åren. Tekniken har kritiserats av forskare, gällande negativa konsekvenser rörande övervakning, tillit samt etik. Studien syftar att bidra med kunskap för användare och designers, om handlingsalternativ för att kunna göra ett medvetet och ansvarsfullt val av tekniken i kontext, användning och genom design. I kontexten barn och föräldrar visar vår studie att ärlighet och tydliga överenskommelser kan vara avgörande för hur barn, genom teknik, bygger relationer till sina föräldrar, till andra och till teknik. En säker design är väsentligt, där data inte används av obehöriga som kränker barnets integritet. Värden om tillit, möjliggör frihet och trygghet i relationen. Designers behöver tänka på hur designen kan stödja dessa värden i en familjekontext, där tekniken möjliggör olika typer av relationer, både hälsosamma och ohälsosamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)