Produktlivscykeln på en digital marknad

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Att ha en framgångsrik produkt som fortsätter att växa på dagens marknad är komplext. På grund av det stora antalet marknadsföringsstrategier som är tillgängliga för företag som verkar på en global marknad. Syftet med denna forskningsstudie är finna hur digitala produkter marknadsförs i olika faser av produktlivscykeln med fokus på datorspelsindustrin. Därför kommer denna studie att undersöka om strategierna är tillämpliga i en mer global och digital miljö. Studien kommer således att försöka fylla det litterära gap som finns inom detta område. Empiriska data i denna studie samlas in genom intervjuer med personer som har erfarenhet eller arbetar inom dataspelsindustrin. Detta inkluderar affärscoacher och marknadsföringschefer som verkar inom dataspelsindustrin. Resultaten indikerar att varumärket är en av de viktigaste faktorerna för framgång på denna marknad. Men samspelet mellan de olika strategierna var märkbar och kunde inte bortses från. Intervjuerna har givit nya insikter om hur ett spel kan prissättas. Därför skulle en riktning för ytterligare forskning vara intressant att fokusera på prissättningen av digitala produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)