Språkstimulerande måltider : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar barns språkutveckling och språkinlärning under måltider i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare främjar barns språkutveckling och språkinlärning under måltiderna. Studien tog sin utgångspunkt från kvalitativa forskningsmetod. Semistrukturerade intervjuer användes som datasamlingsmetod. Vi intervjuade nyexaminerade förskollärare och erfarna förskollärare, vilket var relevant för studien. Studien utgick från den sociokulturella teorin och utvecklingspedagogik. I resultatet framkom det att förskollärare använder sig av olika metoder och har olika kunskaper och erfarenhet när det kommer till barns språkutveckling och språkinlärning under måltider. Resultatet visade att det finns faktorer som både kan hämma eller främja barns språkutveckling och språkinlärning och därmed är förskollärares förhållningssätt av stor vikt. Slutsatsen innefattar hur förskollärarnas förhållningssätt och vilka metoder de använder påverkar barns språkinlärning och språkutveckling under måltider.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)