Sökning: "lek stimulerar barns behov"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lek stimulerar barns behov.

  1. 1. Rörelse, en del av det livslånga lärandet : .

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Sköldbäck; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares synsätt; lek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sina första år på förskolan och möjligheten att utveckla och upptäcka sin kropp genom rörelse är tydligt formulerat i förskolans styrdokument. Syftet är hur förskolan som läroinstans möjliggör och stimulerar barns medfödda behov av rörelse. LÄS MER

  2. 2. Där generationerna möts : en studie om delade utemiljöer mellan äldre och barn

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Vera Shaswar; [2020]
    Nyckelord :äldre; barn; utemiljö; samverkanshus; förskola; vård- och omsorgsboende; ålderssegregering;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker barns och äldres behov av utemiljöer och huruvida en gemensam utemiljö kan uppfylla båda gruppers behov. I uppsatsen undersöks och presenteras egenskaper i miljön som barn gynnas av i sin lek och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Innemiljöer som berikar barns lärande : Lärmiljöns betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Gustavsson; Malin Kiuru; [2019]
    Nyckelord :fysisk miljö; social miljö; pedagogisk miljö; lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det som undersöks och diskuteras i denna studie är hur lärmiljöerna i förskolan kan utformas, för att på bästa sätt användas som ett aktivt verktyg för att utmana och stötta alla barn i deras lärprocesser. Syftet med denna studie är att ge ökad kunskap om förskollärares uppfattning om hur förskolemiljön inomhus kan utformas för att främja barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Hur barn får erfara matematik i förskolan : pedagogers uppfattningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Karlsson; Annie Petersson; [2018]
    Nyckelord :Vardaglig matematik; förskola; barns erfarande; medforskande pedagog;

    Sammanfattning : Bakgrund I den här studien redogörs för hur viktigt det är att barn tidigt får möta matematik då deras grund för matematik kan läggas redan i förskoleåldern. Rapporter visar att elever i svenska skolor har bristande resultat i matematiktest, vilket gör det ytterst viktigt att börja stimulera barns matematiska erfarande redan i tidig ålder. LÄS MER

  5. 5. Att skapa plats för barns lek i förskolans utomhusmiljö

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Birgitta Ipsonius; [2017]
    Nyckelord :Förskolegården; barns lek; barns inkludering; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Den här studien är ett kunskapsbidrag avseende barns användning av förskolors utomhusmiljö samt barns inkludering i utveckling av förskolegårdars lekmiljö. Studiens syfte är att tolka samt skapa förståelse för de deltagande förskolebarnens subjektiva upplevelse av sin förskolegård. LÄS MER