Sökning: "förskollärares synsätt"
Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden förskollärares synsätt.
1. En kreativ kommunikation : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder estetiska lärprocesser för att gynna barns kommunikation och samspel.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare använder estetiska lärprocesser för att gynna barnens kommunikation och samspel mellan varandra. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER
2. Är barns lek i fara? : En kvalitativ studie om pedagogernas syn och förhållningssätt kring lek.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur leken realiseras i förskolan samt hur denna realisering påverkas av olika faktorer, för att förstå om och hur leken kan vara i fara i den svenska förskolan. Det är en kvalitativ studie som utgår från läroplans- och ramfaktorteori. LÄS MER
3. Ska det kallas fri lek? : En fenomenografisk studie om förskollärares och barns uppfattningar om fri lek i förskolans inomhusmiljö.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Abstract The purpose of our study is to describe preschool teachers and children’s experience of influence in free play in the preschool indoor environment. In our study, we have used semi-structured questions with a flexible interview guide that gives space to develop the answers. LÄS MER
4. Förskollärares synsätt och arbete med små barns hälsa och välbefinnade i förskolan
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med små barns hälsa och välbefinnande i förskolan utifrån sin roll som pedagogisk ledare samt undersöka vilka utmaningar förskollärare uppfattar att arbetet innebär. Metoden som används är en kvalitativ ansats där 10 intervjuer gjorts med förskollärare i samma kommun. LÄS MER
5. ”För vem planerar du din undervisning”? En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare om deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med inkluderande undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Inkludering har varit ett hett diskussionsämne i samhällsdebatten de senaste åren kring vad inkludering egentligen är och Skolinspektionens granskning (2018) visar att undervisningen i förskolans kontext är flertydig. Undervisningen är också problematisk och ett utvecklingsområde i dagens förskola. LÄS MER