Sökning: "kvalitétsutveckling förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvalitétsutveckling förskola.

  1. 1. Förskollärares synsätt och arbete med små barns hälsa och välbefinnade i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barnhälsa; hälsofrämjande arbete; KASAM; kvalitétsutveckling förskola; omsorg; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med små barns hälsa och välbefinnande i förskolan utifrån sin roll som pedagogisk ledare samt undersöka vilka utmaningar förskollärare uppfattar att arbetet innebär. Metoden som används är en kvalitativ ansats där 10 intervjuer gjorts med förskollärare i samma kommun. LÄS MER

  2. 2. ”Efter utbildningen anser jag att barnen fått ökade förutsättningar till språkutveckling.” : En fallstudie om arbete med flerspråkighet efter en utbildningsinsats i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Movenius; [2021]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; språkutveckling; pedagog; rektor; specialpedagog; utbildningsinsats; kvalitetsutveckling;

    Sammanfattning : Studien handlar om pedagogers beskrivning av deras arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål än svenska före och efter en utbildningsinsats vid en förskola. Även verksamhetens rektor och specialpedagogs beskrivning av deras stöd vid arbetet finns med. LÄS MER

  3. 3. Stress i förskoleverksamheten : en kvalitativ studie om hur förskollärare upplever stress i sin arbetsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Hanna Hansson; Moa Kärvhag; [2021]
    Nyckelord :Stress; arbetsmiljö; förskollärare; förskola; förebyggande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka förskollärares upplevelser av stress och hur detta kan påverka arbetsmiljön. Vilket har undersökts med hjälp av följande två frågeställningar: vilka olika faktorerupplever förskollärare framkallar/bidrar till stress samt hur anser förskollärarna att stress kan förebyggas och motverkas i arbetet? Studien är relevant för yrket som förskollärare på grund av den stora ökning som skett av sjukskrivningar till följd av stress inom förskoleverksamheten. LÄS MER

  4. 4. Hitta drivkraften i aktionsforskning - en studie om kollegial utveckling mot högre pedagogisk kvalitet i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susan Empell; [2019]
    Nyckelord :action research; empowerment; collegial learning; mentoring dialogues; diary writing; pedagogical quality; reflection; time;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ aktionsforskningsstudie utförd i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap genom ett praktiskt exempel visa hur pedagoger aktivt kan medverka till pedagogisk kvalitetsutveckling genom aktionsforskning. Metoden för undersökningen har främst följt Rönnermans (2012) aktionsforskningsprocess. LÄS MER

  5. 5. Den [själv]kritiska granskaren : En essä om hur kvalitetsbegreppet görs verksamt i förskole- och granskningspraktiken

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Susanne Arvidsson Stridsman; [2017]
    Nyckelord :förskola; kvalitet; granskning; tillsyn; praktisk kunskap; meningsskapande; klokskap; ansvar; fronesis;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän är utgångspunkten min egen granskningspraktik. Jag undersöker den utifrån en undran jag emellanåt har om tillsyn och kvalitetsuppföljningar fyller det syfte de är tänkta att ha. Vilket är att öka kvaliteten i förskolor. LÄS MER