Tematiskt arbetssätt i förskolan - en kvalitativ jämförande studie

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: BakgrundVi har båda läst Skapande verksamhet för tidigare åldrar som inriktning och under vårutbildning till pedagoger fick vi en introduktion av Reggio Emilias filosofi. Vi tyckte oss hasett en ökning av Reggio Emiliainspirerade förskolor och funderingar väcktes hos oss kringvarför denna ökning av Reggio Emiliainspirerade förskolor har skett, och varför denna filosofiblivit utbredd och således valde vi att fördjupa oss i att undersöka Reggio Emilias filosofistankar om tematiskt inriktat arbete jämfört med en traditionell förskola.SyfteSyftet med denna studie är att undersöka det tematiska arbetet inom den svenska förskolan. Vivalde att jämföra en Reggio Emiliainspirerad förskola med en traditionell förskola. Medtraditionell förskola menar vi en förskola utan specificerad inriktning. Våra frågeställningarär: Finns det skillnader mellan Reggio Emiliainspirerade förskolors arbetssätt jämfört medarbetssätt inom traditionella förskolor? Finns det skillnader i pedagogers uppfattningar ochförhållningssätt mellan Reggio Emiliainspirerade och traditionella förskolor? Finns detskillnader i det tematiska arbetssättet mellan Reggio Emiliainspirerade och traditionellaförskolor?Metod och materialVi valde att använda oss av observationer och intervjuer som materialinsamlingsmetoder fördenna studie. Vi intervjuade fyra pedagoger på två olika förskolor och observationerna ägderum innan varje intervjutillfälle. Eftersom detta var en jämförande studie blev det väsentligtatt en förskola var Reggio Emiliainspirerad och en var en traditionell förskola utan specifikinriktning.ResultatVi har funnit att skillnader finns mellan pedagogernas förhållningssätt och arbetssätt på deolika förskolorna. Pedagogerna skapar förskolans verksamhet genom sitt förhållningssätt ochhur de ser på barns lärande. Förhållningssätten hos pedagogerna påverkar arbetssätten vilketinnebär att tematiskt arbete ges olika betydelse i olika sammanhang. Genom att vi valde attundersöka och jämföra olika pedagogers förhållningssätt och uppfattningar om tematisktarbete i förskolan fick vi en insikt i hur tematiskt arbete skilde sig åt beroende på hurpedagogerna uppfattar fenomenet tema. Denna studie är relevant för att vi i vår framtidayrkesroll skall kunna ta ställning till olika temaarbeten och arbetssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)