Pedagogisk dokumentation i förskolan : En studie om pedagogers erfarenheter och arbetet med barns inflytande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Ellen Wendel; Evelina Sandström; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra till kunskap om arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. I läroplanen för förskolan framgår det att pedagogisk dokumentation bör vara en integrerad del i verksamheten. Vidare lyfts det att alla barn har rätt till ett reellt inflytande på verksamhetens innehåll och att alla barn ska få möjlighet till att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter och tankar med hjälp av bland annat ord, konkret material och bild (Skolverket, 2010). För att komma nära pedagogers tankar och erfarenheter kring arbetet med pedagogisk dokumentation och barns inflytande i samband med detta har vi valt att göra en kvalitativ studie där vi använder oss av intervju som metod. Dessa data som består av inspelade intervjuer har vi sedan bearbetat och sammanställt för att få svar på våra frågeställningar. Resultatet pekar på att pedagoger framför allt arbetar med pedagogisk dokumentation i syfte att främja barns lärande. Vidare framgår det i resultatet att barnen till viss del har inflytande i den pedagogiska dokumentationenarnen men att detta inflytande är förenat med valmöjligheter inom ramen för vad de vuxna har bestämt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)