DIEGETISKA GRÄNSSNITT OCH IMMERSION I ELEKTRONISKA SPEL

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Fredric Mourath; [2023]

Nyckelord: immersion; gränssnitt; dieges;

Sammanfattning: Immersion är ett tämligen välutforskat område, men de studier som undersöker kopplingen mellan diegetiska gränssnitt och immersion hos spelare har lidit av bristfälliga spelartefakter. Följande studie utnyttjar en spelartefakt som bedömts vara mer passande för att undersöka immersion hos spelare, i syftet att utföra en mer robust undersökning än vad som tidigare gjorts och sätta ett exempel för framtida studier. Undersökningen genomförs genom att deltagare får spela en av två varianter av spelartefakten varefter de får fylla i en enkät om sin upplevelse. Resultaten av undersökningen visar att skillnaden i rapporterad immersionsnivå hos spelare mellan de två grupperna är minimal, vilket kan indikera att immersion är ett för komplext fenomen för att enstaka spelelement ska kunna orsaka mätbara skillnader med deras närvaro respektive frånvaro. Framtida arbete kan ytterligare undersöka forskningsfrågan och andra frågor relaterade till immersion genom att använda ett större antal testpersoner och fokusera på faktorer utöver spelets gränssnitt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)