Utvärdering av posturalt svaj vid färjeåkning: en pilotstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

Sammanfattning: Bakgrund: Fallolyckor kostar svenska samhället enorma summor årligen och leder ofta till sjukhusvistelse samt lidande för den drabbade. Skadorna och traumat olyckorna orsakar, resulterar i många fall till en nedsatt balans och ökad fallrädsla. En av de vanligaste riskfaktorerna för fallolyckor är nedsatt balans som i sin tur kan kopplas till posturalt svaj. Genom att mäta posturalt svaj kan balansförmågan hos en individ utvärderas och därmed ge en uppfattning om fallrisken. För att enkelt kunna mäta posturalt svaj i vardagliga situationer och miljöer kan en bärbar accelerometer som fästs direkt på kroppen användas. Majoriteten människor använder sig dagligen av transportmedel av olika slag för att resa och ta sig runt. Vissa av dessa transportmedel ställer högre krav på balansen än andra. Syfte: Syftet var att vid ett bestämt tillfälle, hos en liten grupp friska individer, mäta och bedöma posturalt svaj vid stillastående på fast mark, samt i en specifik vardagsmiljö; färjeåkning. Studiedesign: En pilotstudie med 12 friska deltagare. Metod och Material: I denna studie användes en Inertial Measurement Unit som kallas Snubblometer. Posturalt svaj mättes på samtliga deltagare i statiskt stående position, både på fast mark och på färja mellan Helsingborg och Helsingör. Deltagarna fick instruktioner om att stå så stilla som möjligt utan att hålla i sig. En referensmätning skedde samtidigt på färjan för att kontrollera färjans svaj gentemot individens posturala svaj. Studiens resultat analyserades med hjälp av deskriptiv statistik. Etik: Deltagandet i studien var frivilligt och deltagarna kunde avbryta sitt medverkande i studien när som helst utan att behöva ange orsak eller lida några konsekvenser. Resultat: Vid stillastående på plan mark var medianvärdet på svajet för hela undersökningsgruppen i anterio-posterior riktning 9,82 mm/s (min-max: 6,98-20,68) respektive 4,18 mm/s (min-max: 2,44-10,79) i medio-lateral riktning. Hälften av mätningarna från färjan genererade ingen data på grund av ett fel med Snubblometern, men för de sex värden som kunde utläsas var medianvärdet 192,66 mm/s2 (min-max: 104,95-556,46) för svajet i anterio-posterior riktning respektive 88,77 mm/s2 (min-max: 42,77-175,23) i mediolateral riktning. Slutsats: Studiens resultat visar att det posturala svajet förblir större anterio-posteriort än medio-lateralt vid färjeåkning jämfört med stillastående på plan mark.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)