Det egna ansvaret En intervjustudie om hur gymnasieelever upplever förväntningar om självständighet och eget ansvar

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: I den här studien undersöks sex elevers erfarenheter av förväntningar om självständighet och eget ansvar i gymnasieskolan. I studien beskrivs hur förväntningarna påverkat eleverna i valet- och det eventuella bytet av gymnasieskola samt vilken roll de upplever att lärare har i förhållande till förväntningar om självständighet och eget ansvar. Genom semistrukturerade respondentintervjuer intervjuas elever som går på en gymnasieskola i Göteborg och analysen av intervjumaterialet tar sin utgångspunkt i teorier om sociala institutioner och institutionalisering. Studiens resultat visar att elever som bytt skola upplever att förväntningarna skiljer sig åt mellan olika skolor och olika lärare. Detta har bidragit till att eleverna trivts mer eller mindre på de olika gymnasieskolorna. Studien visar även att eleverna individualiserat kollektiva föreställningar om ett väglett ansvarstagande och att de upplever självständighet i bemärkelsen att individuellt identifiera- och lösa problem som problematiskt. En bra lärare beskriver de som någon som vägleder dem och hjälper dem att ta ansvar för sin skolgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)