Kommunikation – H&M : en kvalitativ fallstudie av H&M Conscious med kompletterande intervjuer

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Detta arbete är en kvalitativ studie som undersöker hållbarhet och miljöaspekter inom klädindustrin. Specifikt analyseras konceptet ”Fast Fashion” och dess plats i klädindustrin, samt ”Green Marketing” och hur det kan användas av företag. Vidare studeras H&M och deras kollektion H&M Conscious som specifikt exempel. Det huvudsakliga materialet i arbetet kommer från intervjuer med vardagliga konsumenter, vilket sedan analyseras med hjälp av Erving Goffmans teori om regioner, samt Monique Scheers teori om känslors påverkan på beteende. Våra resultat visar att H&Ms kommunikation av sitt hållbarhetsarbete, med H&M Conscious som huvudstapel, har haft en positiv påverkan på konsumenter. Med hjälp av Green Marketing och effektiv kontroll över sina regioner har H&M kunnat presentera en bild av sig själva som till viss del skiljer sig från övriga Fast Fashion-marknaden. De har lyckats påverka konsumenters känslor för H&M som företag och således gjort människor mer benägna att köpa deras produkter trots en vilja att konsumera hållbart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)