Strategiska Allianser: Förutsättningar för att lyckas

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem: Ett flertal faktorer har lett till att strategiska allianser har blivit ett vanligt sätt för företag att anskaffa de resurser som företaget saknar för att lönsamt kunna bedriva sin verksamhet. Den diskussion som förs på området belyser tydligt alla de fördelar som existerar och kan erhållas genom att ingå strategiska allianser med andra företag. Dock säger statistiken att väldigt många strategiska allianser inte uppfyller sitt syfte och att det är vanligt att de upplöses redan ett par år efter bildandet. Anledningarna till varför så många strategiska allianser får problem kan inte tillskrivas en ensam faktor utan måste ses ur ett bredare perspektiv. I uppsatsen analyseras vad som krävs för att strategiska allianser ska lyckas utifrån de förutsättningar som kultur, ledning, kunskap och organisatoriskinlärning ställer upp. Motiven till att företag ingår allianser är flera och skiljer sig från bransch till bransch och företag till företag. Vi anser att kunskap och viljan till att lära sig från sin allianspartner är ett viktigt och vanligt motiv till strategiska allianser. Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera vilken roll kultur, ledning, kunskap och organisatorisk inlärning har, och hur dessa utgör förutsättningar, för kunskapsrelaterade allianser, att lyckas. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. Vi tog fram fyra faktorer för att studera vilken roll dessa hade för att strategiska allianser skulle fungera. Vi har gjort en fallstudie där information har inhämtats genom intervjuer och skriftlig information. Slutsatser: Vi har uppmärksammat att den ökade hastigheten på produktutvecklingen samt det ökade kravet på specialistkunskaper lett till att antalet strategiska allianser ökat. Dessa krav kan i många avseenden ses synonymt med behov efter kunskap som det egna förtaget inte själv besitter. I de fall där strategiska allianser ingås med motivet att få tillgång till partnerns kunskap förutsätts att de involverade organisationerna innehar inlärningskapacitet för att detta lärande ska äga rum. Inlärningskapaciteten menar vi till stor del beror på vilka värderingar som kulturen speglar. Denna har vi uppmärksammat måste spegla rätt värdringar såsom tillit, samarbete, vilja till att förstå och vara öppna mot varandra. Den miljö och företagskultur som möjliggör ett lärande från strategiska allianser anser vi kan formas av ledarna. För att förstärka betydelsen av en lärande organisation anser vi att belöningssystemen måste innefatta och betona vikten av att individerna delar med sig av sin kunskap. Dessutom måste formella kommunikationsnät existera i organisationen för att resten av individerna i organisationen ska kunna inhämta den nya kunskapen. Vi anser att ett opportunistiskt beteende i alliansen är det som gör att strategiska allianser inte uppnår framgång. Valet av allianspartner menar vi är kritiskt för att undvika detta problem. Om organisationerna har liknande kulturer med närliggande värderingar uppstår en ökad förståelse, vilket reducerar risken för ett opportunistiskt beteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)