Kan man arbeta med propaganda i religionsklassrummet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Författare: Dautaj Premtim; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det här arbetet är en inblick i hur lärare ser på möjligheten med att arbeta med propaganda i religionsklassrummet. Arbetet underbyggs av två stycken teoretiska perspektiv, media och religiös litteracitet båda som bygger på människors förmåga att förstå innehållet i det man ser i båda dessa kontexter. För att förstå hur verkligheten ser ut dock, så genomförde jag fyra semi-strukturerade intervjuer med lärare som arbetar med religionskunskap och samlade in deras syner på hur man arbetar med propaganda utifrån en frågeställning som byggde på titeln till arbetet. Deras svar var varierade men sammanhängande, och tydde för det mesta på en stor osäkerhet på att arbeta med det som inte nödvändigtvis byggde på att det skulle bli fel innehållsmässigt, men på att det skulle skapa situationer i klassrummet som vore obehagliga. Det här gör att man måste överväga om det är värt ansträngning att arbeta med propaganda i sitt klassrum och om det ens kommer fungera i klassrummet. Som lärare och pedagog som arbetar med eleverna så känner man sin egen klass bäst och vet vad som kommer att fungera i den och det är upp till en själv att bestämma innehållet på sina religionslektioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)