Vad läser lärare på sin utbildning? : En undersökning av skönlitteraturen i svensklärarutbildningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

Författare: Jenny Lundin; [2022]

Nyckelord: Kanon; skönlitteratur; svensklärare; lärarprogram;

Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om det fanns en litterär kanon i svensklärarprogrammen. Studien har med hjälp av kvantitativ metod undersökt programmens litteraturlistor för att se om det fanns verk eller författare som var ständigt återkommande. Studien har även undersökt vilka som representeras i urvalet. Då svensklärarutbildningen riktar sig mot blivande lärare uppstod även frågor kring det litterära urvalets relevans i kommande yrkesutövning. Uppsatsen har därför även undersökt hur resultatet förhöll sig till läroplanen och ämnesplanen i svenska. Resultaten var att det går att urskilja mönster i litteraturlistorna som kan tolkas som en inofficiell kanon. Det var även möjligt att urskilja en stor användning av ett fåtal svenska författare mellan lärosätena. Det visade sig också vara stor ojämlikhet bland de författare och verk som representerades. Generellt är författarna män som gett ut verk i Sverige eller Europa under år 1780 fram tills idag. Efter att ha undersökt de litteraturvetenskapliga kurserna upptäcktes att de till mestadels stämde med undervisningskraven från Skolverket. Men i relation till vilka som representeras i litteraturlistorna är det möjligt att säga att innehållet på kurserna bättre behöver stämma överens med undervisningskraven från Skolverket. För utbildningens enda egentliga syfte är att förbereda lärarstudenterna inför kommande yrke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)