“Du måste uppleva människan för att kunna skapa ett gott bemötande”. Socialsekreterares reflektioner kring bemötande.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Sammanfattning: Den föreliggande studien syftar till att undersöka hur socialsekreterare inom sektionen barn och familj, enheten för ekonomiskt bistånd upplever följande aspekter: bemötandet i sig och dess betydelse samt vikten av bemötandet i relationsskapande och samarbete. Vidare syftar studien även till att undersöka ifall bemötandet är något som skiljer sig åt beroende på klient samt vilka föreställningar det finns om hur ett gott bemötande skapas. Denna studie grundar sig på en kvalitativ ansats där vi i analys och resultat presenterar information som har inhämtats från totalt 6 semistrukturerade intervjuer. I analysen tolkas den inhämtade informationen utifrån pliktetik, situationsetik och Michael Lipskys teori om vad som definierar en gräsrotsbyråkrat. Resultatet visar på skilda upplevelser kring vad ett gott bemötande är med en framträdande och gemensam upplevelse om att bemötande är något individuellt, och därför bör bemötandet även anpassas utefter varje klient, situation och ärende. Utgångspunkten är däremot att alla klienter skall bemötas med respekt och stå lika inför lag. I studien observeras även olika föreställningar om hur ett gott bemötande skapas, vilket yttrar sig som olika aspekter som underlättar för att socialsekreteraren skall kunna ge ett gott bemötande: erfarenhet, kompetens, en

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)