Slutväxel HFT : Konstruktionskoncept för banddriven skotare

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Sammanfattning: Sveriges samlade skogsindustriföretag förutspår en förlust av marknadsandelar, eftersom man inte lyckas hålla samma tempo på produktionen som många andra länder. En orsak till detta är att skogsmaskinerna är för långsamma. Skotarna, vars uppgift är att förflytta virket från avverkningsplatsen till en uppsamlingsplats, bär en stor del av skulden. De hinner inte transportera virket tillräckligt snabbt. För att råda bot på detta ska en ny typ av skotare utvecklas, vars plattform inspireras av försvarsteknologi. Tack vare sin långa erfarenhet av banddrivna fordon har BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik fått i uppdrag att konstruera en prototyp, som baseras på deras framgångsrika bandvagn, BvS10.[A]   Skotaren går under namnet Hybrid Forestry Truck (HFT), och är en banddriven skotare med fyra larvband. Framdrivningen är av seriehybridtyp, vilket betyder att en generator drivs av en dieselmotor. Dieselmotorn förser sedan fyra elmotorer, en i varje bandställ, med ström.   Detta examensarbete går ut på att utveckla länken mellan elmotorn och drivhjulen till banden. Tre designkoncept presenteras och analyseras. Den, i författarens åsikt, mest ideala lösningen utvecklas sedan vidare mer detaljerat. Många andra examensjobb, samt interna analyser av Hägglunds själva, har gjorts på HFT. Detta innebär att många kraftsituationer och belastningsfall redan är uträknade, samt att de flesta komponenterna till slutväxeln är utvalda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)