Appar i matematikundervisningen : En appanalys med inriktning på addition och talområdet 0-20.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Syftet med studien var att analysera matematikappar gällande addition och talområdet 0-20. Studiens frågeställningar besvarades utifrån Bernsteins teori. Centrala begrepp för teorin är klassifikation och inramning och de här verkade som analysverktyg. Studien syftade även till att se vilka kopplingar till Lgr11 som apparna kunde göra och vad det fanns för valmöjligheter i apparna. De delar som undersöktes utifrån Lgr11 var det centrala innehållet och syftets sammanfattning. Valmöjligheterna som undersöktes var om det fanns möjlighet till samarbete, individanpassade uppgifter, olika sorters uppgifter och om det gick att välja talområdet 0-20. Arbetet är en kvalitativ studie där analyserna genomfördes med innehållsanalyser i form av intervjufrågor till apparna. De appar som har analyserats är Nomp, King of math junior och Tiokompisar. I resultatet framkom det att alla tre appar hade någon koppling till Lgr11. Resultatet visade även på vikten av att ha ett genomtänkt syfte med appanvändandet i undervisningen. Nomp är en app som är användbar om läraren vill individanpassa uppgifter till varje elev. Appen Tiokompisar är användbar om läraren vill ha uppgifter där eleverna kan samarbeta eller spela tillsammans. King of math junior är användbar i undervisningen för den tidiga inlärningen och om läraren vill att en elev ska arbeta med ett visst talområde. Således är apparna användabara för olika saker vilket gör det betydande att läraren behöver veta vad hen vill att eleverna ska träna på för att kunna välja en passande app.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)