Sökning: "talområde 0-20"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden talområde 0-20.
1. "Hur ska jag kunna veta hur mycket som är kvar?" : Interventionsprogram genom explicit undervisning i matematisk problemlösning för 5 mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Elever med stora behov i matematik gagnas av fokuserad matematikundervisning visar forskning, till exempel. Hassler Hallstedt et.al. (2018). LÄS MER
2. Appar i matematikundervisningen : En appanalys med inriktning på addition och talområdet 0-20.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera matematikappar gällande addition och talområdet 0-20. Studiens frågeställningar besvarades utifrån Bernsteins teori. Centrala begrepp för teorin är klassifikation och inramning och de här verkade som analysverktyg. LÄS MER
3. Huvudräkning i årskurs 8 : en kvantitativ studie om ett interventionsprogram för automatisering av tabellkunskaper avseende addition och subtraktion inom talområde 0 - 20.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Brister i grundläggande taluppfattning, så som avsaknad av automatiserade talfakta, är ett hinder för fortsatt utveckling i matematik. Syftet med min studie har varit att se ifall det går att träna upp elevers huvudräkningsförmåga i årskurs 8, avseende addition och subtraktion inom talområdet 0 – 20 genom en strukturerad intervention samt att se ifall det finns skillnader i effekt av interventionen beroende på svårighet utifrån fördiagnosen. LÄS MER
4. Strukturerad intensivundervisning i aritmetik : - en studie med ett inkluderande perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Specialundervisning och nivågruppering i matematik har inte så stor effekt (Bentley & Bentley, 2011; Giota & Emanuelsson, 2011) och vår skollag (2010:800) gör gällande att undervisningen ska ske inom klassens ram. Med detta som utgångspunkt designades denna studie. Studien genomfördes med 21 elever i år två under nitton lektioner. LÄS MER