Grafisk profilering av ett nystartat hälsoföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Föreliggande arbete har utförts i samarbete med det nystartade företaget Eklundens källa. Syftet med undersökningarna har varit att ta reda på hur en grafisk profil samt en användarvänlig hemsida bör framställas för att spegla företagets vision samt kärnvärden på lämpligast sätt. En semi-strukturerad intervju genomfördes med uppdragsgivaren för att få mer kunskap om företaget. Genom omvärldsanalyser skapades en bättre förståelse för hur konkurrenter profilerar sig, samt hur deras hemsidor är uppbyggda. Genom två olika enkätundersökningar framkom värdefulla åsikter och resultat som låg till grund för framställningen av Eklundens källas nya grafiska utseende. Den grafiska profilen framställdes efter Sless' modell för informationsdesign. Resultatet av arbetet blev ett förslag till en mer användarvänlig hemsida åt företaget samt en ny grafisk profil innehållande riktlinjer för logotyper, färger, typsnitt, grafiska element, korrespondensmaterial och webben. Respondenternas svar visade på att det nya materialet i stor utsträckning förmedlade företagets kärnvärden trygghet och kompetens, samt att det var anpassat till branschen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)