Ett kul Business Intelligence System? : En kvalitativ studie om användningen av Kuli

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Ett Business Intelligence-verktyg är ett system som tar vid där ett affärssystem slutar och som utvecklats för att stödja användare på ledningsnivå att exportera, strukturera samt analysera data och information från andra system. Karlstads universitets BI-verktyg, Kuli, är ett exempel på ett sådant system som hämtar data från flera olika databaser inom universitetet. Men för att systemet ska kunna fylla sitt syfte är användarnas kunskap och användning avgörande.Syftet med denna kandidatuppsats har varit att just bidra med kunskap om systemanvändningen av Kuli till systemförvaltarna. Mina frågeställningar gällde: (1) hur systemet används och (2) användares attityd till systemet. En semistrukturerad intervjuform användes för att utforska olika användares perspektiv och roller, där intervjuguiden bestod av öppna frågor som gav intervjupersonen utrymme att beskriva sina uppfattningar fritt.Studien baseras på sex intervjuer och resulterade i ett förslag på modell som visar på två huvudsakliga syften med användningen, tre olika varianter av användare samt en kombination av syfte och användare som mynnat ut i två idealtyper. Resultaten visade bland annat på systemets utvecklingspotential och behovet av utbildning hos användarna. Uppsatsen avslutas med förslag på förbättringar som exempelvis tidsstämpel när data hämtas in och ett mer användarvänligt gränssnitt. Dock är undersökningen baserad på ett begränsat antal deltagare och bör kompletteras med ytterligare studier som innefattar fler deltagare samt studier av systemets funktioner för användarloggar. Nyckelord: BI, Business Intelligence, ekonomistyrning, användbarhet, användaracceptans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)